Naklikejte své přátele (Zpravodaj 2/2007)

20. března 2009 v 11:25 | Katka Lerlová & Way |  Tipy na trénink

Ráda bych vám představila jednu hru s clickerem. Pes si může klidně odpočívat v koutě, a přesto si procvičíte své schopnosti v přesnosti klikání a pochopíte, jak clicker training vnímá váš pes. Využít při ní můžete svou rodinu nebo přátele, kteří znají princip clickeru. Svého psa při ní raději nechte někde mimo, protože pokud byste klikali a neodměňovali ho, oslabujete asociaci clicker=odměna.


Hra se zaměřuje na způsob učení tvarováním (shaping - více ve zpravodaji Dancing Dogs 3/2006, Hetty van Hassel: Clicker training - teorie v pozadí). Jeden člověk hraje roli trenéra, druhý představuje psa. Psovod má u sebe clicker a odměny (nejsou nezbytné, ale je s nimi víc legrace) a nechá člověka-psa, aby zkoušel různé cviky nebo chování. Pokud se nějakým pohybem přiblíží ke cviku, který jste si jako psovod předem vymysleli, klikněte mu a odměňte ho, něco jako "samá voda, přihořívá". Trénink by měl probíhat stejně, jako se psem - tedy žádné mluvení ani napovídání. Jen jestli se "psovi" hodně nedaří, tak mu například rukou naznačit směr, ale slovní povely žádné, váš pes by je taky nepochopil!

Ze začátku zvolte něco jednoduššího, a pak zkoušejte i komplikovanější cviky. Při vymýšlení cviků záleží jen na vaší fantazii, od obyčejné otočky můžete dospět třeba až ke skákání na jedné noze s opačnou rukou nad hlavou. Jen to nepřežeňte, protože až se vaše role obrátí, ex-pes by si na vás mohl pěkně smlsnout! Když dokončíte cvik, můžete si navzájem říci, co jste si mysleli, že tomu druhému sdělujete. Člověk-pes si vás taky může pořádně zkritizovat, tak si dávejte pozor, aby jste klikali včas a ve správných momentech a aby jste každým dalším kliknutím naznačili cestu, jakou se má váš partner ubírat pro úspěšně splnění úkolu.

Přeji hodně zábavy a trpělivosti, role psovoda a psa mají obě svá úskalí.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama